piątek, 18 listopada 2016

Lekcje Wolności Finansowej - Jaka jest Twoja obecna sytuacja finansowa ..

Nauka biologii nie musi być nudna
Podróż tysiąca mil musi zacząć się od jednego kroku. -..Ta myśl Lao Tzu, doskonale pasuje do rozpoczęcia wędrówki do swojej wolności finansowej. Na początku każdego procesu zmiany potrzebna jest świadomość tego „gdzie/w którym miejscu z danym obszarem życia jesteśmy”. Co to znaczy ? Gdy mówimy o pieniądzach, musimy sobie szczerze i głęboko odpowiedzieć jaka jest nasza obecna sytuacja finansowa?
By dokonać obiektywnej oceny wystarczy odpowiedzieć sobie na załączone najprostsze pytania. Dla kogoś kto interesuje się tematem, odpowiedzi zajmą kilka minut. Jeśli zaś sprawia nam to trudność, ciężko znaleźć właściwe, nawet przybliżone odpowiedzi znaczy, że prawdopodobnie nie przywiązujemy wystarczającej uwagi do kwestii pieniędzy. Nic dziwnego zatem, że mamy często trudną sytuację w tym obszarze. Zaniedbanie tych kwestii jest niestety bardzo często spotykane. Wynika głównie z niewiedzy, bądź świadomego bądź nieświadomego unikania i wyparcia, wynikających z niechęci do konfrontowania się z trudnym, czasem bolesnym tematem.
Ale skoro chcemy zmienić ten schemat … te krótkie pytania pokażą nam gdzie obecnie jesteśmy :
  1. Jakie są moje średnie dochody miesięczne?
  2. Ile mam źródeł dochodów?
  3. Jakie mam stałe wydatki miesięczne (tzw. życie,raty kredytów, zakupy)?
  4. Czy planuję „duże” wydatki w tym roku (drogie wakacje? Samochód? Mieszkanie? Itp.)
  5. Z czego będę finansował moje „duże” wydatki ? Z oszczędności czy kredytów?
  6. Czy moje dochody miesięczne są wyższe od wydatków?
  7. Czy mam kredyty? Ile? do kiedy?
  8. Ile mam rachunków bankowych?
  9. Czy wiem ile mnie kosztują rocznie kredyty bankowe (o ile je mam)?
  10. Czy mam oszczędności? Ile?
  11. ...Ile miesięcy/lat „przeżyję” bez stałych dochodów z pracy?
Ta krótka ankieta daje nam obraz tego gdzie jesteśmy w obszarze finansów. Standardowo przyjmuje się, że nasze oszczędności powinny nam wystarczyć na minimum 6 miesięcy wydatków (na naszym określonym poziomie życia). Jeśli są niższe, istnieje niestety duże prawdopodobieństwo, że każda zmiana w sytuacja zawodowej może powodować u nas stres i zachwianie naszego poczucia bezpieczeństwa. Często też, stres taki może pogłębiać problemy zawodowe lub stać się powodem niekorzystnego rozwoju wypadków w tej sferze. Oczywiście, możemy zakładać pomoc uzyskaną od innych, pożyczki od rodziny, kredyty bankowe,..ale taka droga jest bardziej scenariuszem ratunkowym, niż realnie zaplanowanym podejściem do swojego bezpieczeństwa finansowego.…
Bezpieczeństwo finansowe jest pierwszym celem – pierwszym etapem na drodze do uzyskania wolności finansowej.  Cdn

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz